Zoete dromen,

Heb je altijd al willen weten wat andere mensen dromen? Volgens Japanse wetenschappers is dit mogelijk! Het Museum Of The Image in Breda (MOTI) onderzoekt continue welke invloed beeld heeft op de mens.  Als we weten wat iemand anders droomt, kunnen we dromen dan ook beïnvloeden? Dit vroegen Ton Meijdam, Thom Snels en Béla Zsigmond van Studio Smack zich ook af. Zij hebben daarom in opdracht van MOTI de film Branded Dreams gemaakt.

Volgens Japanse onderzoekers is het mogelijk om door middel van metingen in de hersenactiviteit beelden te reconstrueren. De onderzoekers maakte gebruik van MRI – scans om te controleren of de mensen sliepen. Vervolgens werden zij wakker gemaakt en werd hen gevraagd om te vertellen wat ze in hun dromen hadden gezien. De onderzoekers verwerkte deze resultaten in een database samen met de gemeten hersenactiviteit. Deze beelden verwerkten zij weer in subcategorieën. Als ze straks alle subcategorieën verzameld hebben, betekent dit dus dat je aan de hand van de hersenactiviteit van iemand kunt zien wat diegene droomt. Het zou dus goed kunnen dat we in de (nabije) toekomst gedachten kunnen lezen en onze dromen kunnen opnemen om leuke dromen later terug te bekijken natuurlijk!

Ton, Thom en Béla vroegen zich af of we dromen kunnen beïnvloeden en manipuleren en hebben daarom de film Branded Dreams gemaakt. In de film zie je een droom die volledig wordt overgenomen door Coca Cola. Zo zie je bijvoorbeeld een ijsbeer veranderen in een ijsblokje, paddenstoelen van Coca cola dopjes en een lievenheersbeestje met de witte strepen van Coca Cola in plaats van zwarte stippen. Alles in de droom doet je denken aan het verfrissende drankje. Door deze film krijgt de uitdrukking ‘sweet dreams’ een letterlijke betekenis : er bestaan straks dus echt zoete dromen! 

De film is op 8 januari gelanceerd en is te zien op het Vimeo-kanaal van MOTI. Heb je na het zien van de film ook ineens zin in een koud blikje Coca Cola?  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *